Dimittend fra Master i Fremmedsprogsdidaktik, 2023: Ethel Maria Lung
Mit navn er Ethel Maria Lung, og jeg er tysker og kom til Danmark i 2013. Jeg afsluttede min læreruddannelse i Tyskland i 2010 med linjefag i engelsk og historie, hvorefter jeg flyttede til Italien pga. min mands arbejde. Efter nogle år i Danmark, hvor jeg lærte sproget og prøvede at finde mig til rette i kulturen, var jeg klar til at komme ud og undervise, og det blev hurtigt tydeligt, at der manglede tysklærere i folkeskolen. Så jeg kastede mig ud i at undervise i tysk som fremmedsprog. Efter nogle års arbejde som tysklærer i Danmark kunne jeg mærke, at min viden fra læreruddannelsen i Tyskland, som lå nogle år tilbage, var præget af det, jeg så andre gøre, og det, jeg tænkte var det rigtige at gøre. Så faldt jeg over masteruddannelsen og tænkte, det var den perfekte måde at opfriske noget af didaktikken og lære om ny forskning og nye tilgange. Samtidig gav det mig chancen for at læse deltid på universitetet i Danmark ved siden af mit arbejde som tysklærer.
Indhold og masterprojekt
Da jeg startede på uddannelsen, kunne jeg hurtigt mærke, at der var mange ting jeg havde glemt eller slet ikke vidste om fremmedsprogsundervisning. Jeg startede med modul 1, hvor det teoretiske grundlag blev lagt, og vi lærte om et funktionelt sprogsyn og et kommunikativt tilegnelsessyn. Der var mange nye informationer og begreber i starten, men der var også rig mulighed, såvel mundtligt i klassen, som i de skriftlige opgaver, for refleksion over egen praksis og blive inspireret af teorien og af hinanden. Vi var mange forskellige studerende, som arbejdede som tysk-, engelsk- og fransklærere i folkeskolen og også gymnasielærere med spansk og arabisk som sprog. Fordi jeg ikke selv er vokset op i det danske uddannelsessystem, havde jeg i den grad mulighed for at udvide min egen ”folkeskole-horisont.” Vi studerende havde et rigtig godt sammenhold og hjalp hinanden med store og små ting, og det var hver gang en fornøjelse at komme til undervisningen. Underviserne gjorde sig meget umage med at gøre timerne afvekslende, interessante og relevante, således at selv om lørdagen, hvor man var der fra kl. 10-15, fløj tiden afsted. Vi have besøg af ph.d.-studerende, der fortalte om deres projekter og aktuel forskning. Det blev hurtigt klart, at jeg brændte for emnet ”ordforrådsarbejde”, og efter at jeg havde beskæftiget mig med teorier af Paul Nation i nogle moduler, endte jeg med at skrive masterprojekt om emnet. Det var rigtig spændende at udvikle undervisningsforløb med fokus på ordforrådsarbejde og i masterprojektet at interviewe andre lærere om, hvordan de arbejder eksplicit med ordforråd i tyskundervisningen.
Udbytte for mig
Jeg har fået et stort netværk, og samarbejdet med de andre studerende har været meget berigende. Man ved aldrig, hvor sådan en uddannelse kan lede én hen. For mig har den banet vej ind i voksenundervisning på en sprogskole, hvor jeg ikke underviser i tysk længere, men i dansk. Godt at fremmedsprogsdidaktikken er den samme.