Dimittend fra Master i Fremmedsprogsdidaktik, 2023: Hilde Eslau Blinkenberg
Mit navn er Hilde Eslau Blinkenberg. Jeg er ansat som faglig pædagogisk koordinator på Virum Gymnasium, hvor jeg også underviser i engelsk og fransk. Derudover er jeg tilsynsførende og har taget uddannelsen som DELF/DALF-eksaminator på Det Franske Institut. Jeg blev færdig med min Master i Fremmedsprogsdidaktik på KU i juni 2023.
Det har været tre års ualmindeligt inspirerende studier i de mange forskellige aspekter af fremmedsprogstilegnelse og -undervisning, som i den grad har åbnet op for en mere bevidst didaktisk tilgang og fornyet motivation til at undervise i begge min fag. Særligt som 2. fremmedsprogslærer har bekendtskabet med forskning og teori bag det kommunikative sprogsyn i forbindelse med mundtlig sprogproduktion gjort et stort indtryk og betydet, at jeg i dag er langt mere bevidst om, hvad der virker og ikke virker, og hvorfor. Det har givet en større faglig og didaktisk selvtillid og det gør, at jeg bl.a. italesætter og forklarer de kognitive processer overfor mine elever, når jeg underviser. Jeg har fået større forståelse for nødvendigheden af at veksle mellem analoge og digitale arbejdsformer, og har tilegnet mig en velassorteret ’bag of tricks’, hvilket eleverne sætter pris på og anerkender.
Jeg har løbende videreformidlet den tilegnede viden til sprogkolleger på min skole og har i den forbindelse nydt godt af MIF-studiets høje faglige niveau, dygtige undervisere og krav om forskningsbaserede oplæg, prøver, aktionsforløb og peer samarbejde. Derudover har jeg og min medstuderende på masteropgaven udgivet en artikel og holdt oplæg på FIP (Faglig udvikling i Praksis) for fransklærere.
Endelig kan jeg varmt anbefale at skrive selve masteropgaven sammen med en medstuderende. Det gjorde processen fra idéudvikling i den indledende fase til den endelige udformning af Master-opgaven til et forpligtende og meningsfyldt projekt, der var båret af et fælles behov for at fordybe os i et komplekst emne, som vi oprigtigt ønskede at undersøge nærmere og afprøve som et aktionsforløb på vores egne elever.
Alt i alt har de tre år på MIF styrket og beriget mig som sproglærer og givet mig fornyet lyst til at viderebringe min glæde for sprog til de næste generationer.