Dimittend fra Master i Fremmedsprogsdidaktik, 2023: Janne Mikkonen
Jeg hedder Janne Mikkonen og har undervist på HHX i 28 år og er ansat på Niels Brock – Det Internationale Gymnasium. Jeg er uddannet cand.ling.merc. i fransk fra CBS. Jeg har også fungeret som studievejleder i en tiårig periode og som kursusleder for pædagogikumkandidater. Jeg bestod min MIF sommeren 2023. Senest har jeg også opnået certificering ift. at eksaminere på DELF.
I sommeren 2020 så jeg en annonce for Master i Fremmedsprogsdidaktik, og kunne straks ane muligheder for at give mig selv en tiltrængt opgradering ift. egen praksis. Jeg kan klart anbefale alle at tage en MIF af mange årsager.
For det første har jeg via teori, debatter og praktiske øvelser, projekter og opgaver fået adgang til langt flere redskaber der i hverdagen medvirker til, at jeg i pressede situationer ikke blot falder tilbage på: ’læs teksten og besvar spørgsmål’. Det er ikke en dårlig øvelse – men nu er jeg bevidst om, hvorfor jeg vælger den! Det kunne fx være ordforrådstilegnelse, optakt til mundtlig sprogproduktion eller tilegnelse af faste strukturer ifm. med svar.
For det andet er teorien medvirkende til en bevidstgørelse af bl.a., hvordan man tilegner sig et nyt sprog, hvad ’ordforråd’ er både ift. dybde og bredde og hvilke strategier eleverne kan blive opmærksomme på og anvende ifm. med mundtlighed. Jeg er blandt andet blevet mere opmærksom på at man i begyndelsen af tilegnelsen af et sprog primært lærer og husker betydningsbærende ord og langsomt og henad vejen tilegner sig grammatiske elementer – og ikke mindst hvorfor det er sådan.
For det tredje har jeg fået en teoretisk tilgang til det at evaluere. Hvad er det vi evaluerer? Mundtlighed – ja, men udtale? Ordforråd? Grammatik? Viden om et emne? Og ved eleven hvad det er han/hun bliver evalueret på? Hvordan opstiller man præcises parametre for at måle det man sætter sig for? Hvordan udformer man så bedst relevante opgaver eller test?
Samlet set er min undervisningspraksis forbedret, jeg er mere kompetent ift. at forklare eleverne hvorfor vi gør dette eller hint. Jeg er sikker på, at det er medvirkende til at mine elever ’hopper med på’ nogle af mine øvelser – og oplever at de bliver bedre.