Dimittend fra Master i Fremmedsprogspædagogik, 2024: Sandie Fyrst-Larsen
Min uddannelse i Fremmedsprogspædagogik på KU har været centralt i mit arbejde med sprogundervisningen. Jeg har implementeret translanguaging i almendelen af faget almensprogforståelse samt i engelskundervisningen. Det har bidraget til en mere nuanceret og effektiv læringsstil ved at lade eleverne gøre brug af hele deres sproglige repertoire. Det har ikke kun fremmet elevernes forståelse for hvordan de lærer sprog, men også styrket deres interkulturelle kompetencer.
Vi har gennemført en projektorienteret tilgang til undervisningen i almensprogforståelse, som starter allerede i grundforløbet. Dette har jeg gjort gennem brugen af eksamensportfolio, hvilket ikke kun har understøttet elevernes læringsproces, men også deres evne til kritisk tænkning og selvstændigt arbejde. Denne har også understøttet en ny tilgang i elevernes afsluttende AP-eksamen, hvor vi aktivt har anvendt et evalueringsværktøj, såsom Rubric, for at give eleverne klarere feedback og mål for deres daglige udvikling i processen forud for eksamen.
I min rolle som sprogvejleder har jeg yderligere haft fokus på kvaliteten af skriftlighed i engelsk på STX og HF. Her har jeg, i samarbejde med mine kolleger i engelskgruppen, udarbejdet et Kvalitetshjul. Dette værktøj tjener som en vejledning for både undervisere og elever i en gradvis forbedring af elevernes skriftligheds kompetencer hen over året. Arbejdet har givet et fælles grundlag for kvaliteten af de skriftlige produkter, som eleverne afleverer i engelskfaget, hvilket har været med til give løfte den generelle standard på skolen.
Gennemgående har min uddannelse givet mig de teoretiske rammer og det praktiske værktøjssæt, der har gjort det muligt for mig at tilpasse min undervisning til elevernes behov og samtidig sikre, at de opnår de nødvendige kompetencer på en engagerende og meningsfuld måde.