Dimittend fra Master i Fremmedsprogspædagogik, 2014: Ulla Krogsgaard
Jeg hedder Ulla Krogsgaard og arbejder som konsulent for fremmedsprog på Center for Undervisningsmidler (CFU) på professionshøjskolen Absalon i Region Sjælland. Før dette var jeg folkeskolelærer i ca. 30 år, hvor jeg primært underviste i engelsk og tysk. Jeg har lige fra barndommen været meget interesseret i at lære sprog og langt senere, hvordan man lærer sprog.
På CFU Absalon arbejder jeg primært med læremidler til engelsk i grundskolen, afholder workshops, kurser, oplæg om sprogundervisning specielt i forhold til engelsk, udarbejder pædagogiske vejledninger og meget mere. Før MIF-studierne følte jeg dog ofte, at jeg manglede et vidensfundament, der kunne besvare det ’hvorfor?’ jeg ofte stillede mig selv, når jeg rådgav om didaktiske spørgsmål med lærere, der ønskede ny inspiration.
Derfor søgte jeg efteruddannelse og fandt Master i Fremmedsprogspædagogik (MIF) en uddannelse, som sætter fokus på, hvordan man lærer sprog og underviser i det, baseret på nyeste forskning. På det tidspunkt var jeg 51 år og min læreruddannelse var over 30 år gammel og jeg tænkte mange gange, om dette ikke var en for stor mundfuld for en halvgammel kone.
Men dette blev hurtigt gjort til skamme.
Vores MIF-hold var en meget broget flok, som troligt kom til undervisning på KUA fra Hvide Sande, Aalborg, Bornholm, Fyn osv., der var stor aldersspredning, men det mest interessante var det tværinstitutionelle, dvs. vi repræsenterede mange uddannelser/arbejdsområder og sprog. Dette parret med dygtige, inspirerende undervisere betød lange og mange diskussioner med udgangspunkt i semestrenes tematikker, og det vi alle mødtes om, nemlig sprogpædagogik. Vi har alle fået indblik i sprogundervisningen på andre institutioner fx grundskole, gymnasium, universitet, tolkeuddannelsen m.m. hvilket er en stor faglig gevinst.
MIF uddannelsen har udover et stort netværk og venskaber givet mig den faglige ballast jeg manglede i mit tidlige virke som konsulent for fremmedsprog i CFU. Det afsluttende masterprojekt samlede hele studiet i en syntese, som netop giver overblik og viden, når sprogpædagogiske emner drøftes med folkeskolelærere, lærerstuderende m.fl.
2014-holdet mødtes nogle gange efter endt uddannelse og besluttede at danne en alumneforening for alle med tilknytning til MIF. Vi mødes to gange om året og holder faglige oplæg for hinanden eller inviterer fx en forsker til at opdatere os om nyeste viden indenfor hendes felt. Således kan vi stadig blive opdateret og inspireret på et højt niveau sammen.
Netværket af ’sprogfamilie’ på tværs af geografi, sprog og uddannelser er ret fantastisk, og at tage uddannelsen Master i Fremmedsprogspædagogik er nok en af de bedste og vigtigste beslutninger jeg har taget i mit professionelle liv.